Znaczenie
SOA to zasada, paradygmat organizacji i wykorzystania usług IT, czyli kapsułkowanych funkcji IT różnego pochodzenia. Podstawowa zasada SOA polega na koordynowaniu prostych usług, takich jak bazy danych, serwery lub strony internetowe, aby umożliwić organizację bardziej złożonych usług lub procesów (np. procesu zamówienia) lub ich „orkiestrację”. W tym celu usługi muszą spełniać szereg wymagań:
- Rejestracja w katalogu
- Kapsułkowanie funkcji, aby mogły być używane samodzielnie i niezależnie
- Niezależność od platformy w dostępności w sieci
- Połączenie za pomocą dobrze zdefiniowanego, opublikowanego interfejsu, który nie wymaga znajomości szczegółów implementacji
- i inne
Zalety
Aplikacje oparte na zasadzie architektury SOA charakteryzują się wysokim poziomem elastyczności, ponieważ umożliwiają koordynację odpowiednich usług z różnych systemów. Ich autonomiczny charakter sprawia, że są wielokrotnego użytku, a w najlepszym przypadku całe procesy biznesowe i ich części można tworzyć i konfigurować z istniejących usług. Upraszcza i przyspiesza to rozwój aplikacji, a także obniża koszty.
Autonomiczne usługi, które są integrowane zgodnie z SOA wyłącznie przez interfejsy, pozostają również autonomiczne. Oznacza to, że nie powstają wzajemne funkcjonalne powiązania, które mogłyby prowadzić do zależności. W razie potrzeby dość łatwo jest zastąpić jedną usługę inną, dzięki czemu zachowana zostaje niezależność przedsiębiorstwa.
Praktyka zastosowania
Aby prowadzić skuteczną komunikację z klientem, potrzebne są coraz bardziej złożone procesy dokumentowe, które generują dostosowany output, dopasowany pod względem treści, formy i medium dokładnie do odbiorcy.
Dlatego zasada SOA sprawdza się w obszarze CCM, aby orkiestrację usług z obszarów takich jak CRM, ECM, Zarządzanie Wejściem, bazy danych itp. Usprawnia również integrację usług dokumentowych w całym przedsiębiorstwie, takich jak te oferowane przez Serie M/. Odpowiednie interfejsy od zawsze były częścią filozofii produktu i umożliwiają wyraźne oddzielenie logiki biznesowej, przechowywania danych i tworzenia dokumentów. Ułatwiają integrację komponentów produktu w nadrzędnych procesach. Ich powtarzalność i uniwersalność zastosowań przyczyniły się już w wielu firmach do zastąpienia historycznie rozwiniętych rozwiązań tekstowych spójną usługą dokumentową Serie M/ w całym przedsiębiorstwie.
Powiązane tematy
Usługa oddzwaniania w przypadku pytań
